Someron seurakunta 575 vuotta

Kirjoittaja Essi Torkkomäk… 19.04.2024 - 14:19:40

Someron seurakunta juhlistaa 575 vuotista taivaltaan toukokuun ensimmäisenä viikonloppuna kolmipäiväisin juhlallisuuksin. Ensimmäinen kirjallinen merkintä seurakunnasta on vuonna 1449 kuningas Kaarle VIII Knuutinpoika Bonden kirjeessä 1.5., jossa hän myönsi kuninkaanpalvelija Kurt Svartelle verovapauden koukunalaan maata Hämeen läänin Someron pitäjän Pitkäjärven kylässä. Koska 575 vuotta sitten tiedettiin Tukholmassa asti, että Hämeessä oli Somero-niminen pitäjä, voidaan hyvällä syyllä olettaa, että historia venyy siitäkin pidemmälle. Nyt kuitenkin juhlitaan tämän kirjoitetun merkkipäivän kohdalla, niin kuin jo vuonna 1949 juhlittiin 500-vuotiasta seurakuntaa.

Juhlallisuudet alkavat perjantaina 3.5. nuortenillalla Someron seurakuntakeskuksen isossa salissa, jonne esiintyjäksi saapuu Miika Lamminmäki-duo, Kotiinpalaajat ja Park7-yhtyeistä tutut Miikat, Lamminmäki ja Luomaranta. Illassa luvassa hyvää musiikkia, maukasta purtavaa ja ennen kaikkea hyvää meininkiä. Konserttiin ovat kaikki tervetulleita.

Lauantaiksi 4.5. on ladattu mahdollisuus viettää koko päivä Someron kirkolla. Aamun aloittaa kahdeksalta Hiljaisuuden Jooga® kirkkosalissa Lilli-Irmeli Hintsan johdolla. Hiljaisuuden joogaan kannattaa varata mukaan jooga-alusta, villasukat ja viltti.

Kymmenestä yhteen on kirkon pihassa Kirkon ympärijuoksua; erityisesti lapsiperheille suunnattua ohjelmaa. Säänmukainen ulkoiluvarustus on tarpeen. Pientä evästäkin on luvassa vauhdikkaiden tehtävien lomaan. Yhdeltätoista avautuu hautausmaan varikko neljäksi tunniksi, klo 15 asti. Vanhan seurakuntatalon viereinen varikkoalue esittelee kiinteistöhoidon koko kaluston ja lisänä vielä on mahdollista saada ammattilaisten hautainhoitoneuvot.

Yhdeltätoista voi myös suunnata Someron siunauskappelille, josta alkaa toinen päivän kulttuurikierroksista. Arja Torkkomäki ja Marika Haapala perehdyttävät tulijat siunauskappelin, kivisakastin ja koko hautausmaan huomionarvoisiin kohteisiin. Toinen identtinen kulttuurikierros on klo 15.

Kello 14 Vanhalle seurakuntatalolle kokoontuvat seurakunnan entiset työntekijät.

Iltakuudelta on vähemmän aamuvirkkujen mahdollisuus päästä osallistumaan Lilli-Irmelin vetämään Hiljaisuuden Joogaan kirkossa.

Kello 19.30 siirrytään Jussin Baariin. Virsiä ja viiniä – konseptilla toteutettuun toivevirsien iltaan on lupautuneet säestämään ja lauluvoimaksi Kari Luoto, Vesa Toukkari ja kanttori Olli Salomäenpää. Tuttuja toivevirsiä lauletaan yhdessä samalla kun baaritiskiltä voi hankkia virvokkeita kuivaa kurkkua kostuttamaan, ja onpa baarin väki luvannut lanseerata mukavan juusto-sormisyötävä lautasenkin tarjolle.

Sunnuntaina 5.5. Someron kirkkoon kokoonnutaan kaikki yhdessä Lasse Heikkilän säveltämään ja käsikirjoittamaan Suomalaiseen Messuun. Suomalainen messu on kansanmusiikkityylinen laulusarja, jonka sanoma on puhutellut suomalaisia sen alkuajoista alkaen. Se on taiteellinen katsaus itsenäisyyden ajan Suomen maisemiin ja kansan tunteisiin sekä Jumalan siunaukseen kansamme yllä. Teos muistuttaa meille Kristinuskon merkityksestä itsenäisyytemme alkuaikoina. Somerolaista historiaa messuun on kirjoittanut Kaija Parko. Laajimmillaan Suomalaiseen messuun kuuluu 20 laulua, joista Somerolla kuullaan reilu tusina. Suomalaisen messun esittää Lasse Heikkilän johtama Valkia pelimannit sekä lauluryhmä. Lisäksi mukana Someron seurakunnan Ison Mikon Laulajat -kuoro. Messun juontajina toimivat kanttori Olli Salomäenpää sekä srk-pastori Marika Viljamaa, joka toimii myös tilaisuuden liturgina.

Messuun on oikein sopivaa pukeutua myös kansallispukuun, mutta puvustuksen yksityiskohtia tärkeämpää on yhteinen messu.

Messun jälkeen seurakuntakeskuksella on kirkkokahvit, kakkuineen ja ansiomerkkeineen.

Kaikkiin tilaisuuksiin on vapaa pääsy, lämpimästi tervetuloa juhlimaan yhteistä historiaamme.