Somerniemen kirkko

Somerniemelle rakennettiin ensimmäinen kirkko todennäköisesti jo vuonna 1682. Puukirkko, luultavasti pitkäkirkko, purettiin 1731 ja rakennettiin välittömästi uudestaan. Edelleenkin käytössä oleva kellotapuli rakennettiin luultavimmin vuonna 1780. Nykyinen puukirkko on rakennettu intendentinkonttorin piirustusten mukaan vuonna 1813.

Somerniemen kappeliseurakunnan kirkko on kauniilla paikalla Painionjärven rannalla. Se on torniton, suorakaiteinen pitkäkirkko, jonka pitkiltä sivuilta ulkonevat keskiakselissa vastakkaiset kylkiäiset, pohjoinen sakaristo ja eteläinen eteinen.

Kirkon alttaritaulu on tuntemattoman maalarin tekemä, "Kristus Getsemanessa" ja "Ehtoollinen", ostettu 1828-29.  Välillä kirkossa oli Urho Lehtisen vuonna 1960 maalaama taulu "Ristiinnaulittu", joka on nykyään sakariston seinällä.  Kirkonkellot ovat vuosilta 1746 ja 1889.

osoite:
Somerniemen kirkkotie 49, Somerniemi