Someron vanha seurakuntatalo

Someron vanha seurakuntatalo kesällä

Someron Vanha seurakuntatalo

"Someron seurakuntatalo v.1931 asussa."

Someron seurakuntatalon vihki käyttöön 20.9.1931 kirkkoherra A.E. Laaksi. Suunnitelmat olivat olleet vireillä jo 1920-luvulla. Vuonna 1927 seurakunta osti maanviljelijä Kalle Alhorannalta silloisen hautausmaan vierestä peltotontin, jolle seurakuntatalo rakennettiin. Rakennuksen alkuperäisen suunnitelman laati arkkitehti Rafael Blomstedt. Urakoitsijana toimi rakennusmestari August Kotikoski, ja rakennustoimikunnassa toimivat kirkkoherra Laaksi, maanviljelijät F. Fredriksson ja Eevert Hellström. Osin lahjoitusvaroin rakennettuun seurakuntataloon tuli seurakuntatupa jopa 80 nuoren rippikouluja ja muita tilaisuuksia varten sekä vahtimestarille kahden huoneen ja keittiön asuintilat. Talossa oli kamiinalämmitys.

Seurakuntataloa uudistettiin vuonna 1959 arkkitehti Seppo Rihlamon suunnitelmien mukaisesti. Sali sai nykyisen tummanjuhlavan sisävärityksensä. Vuonna 1963 saliin saatiin näyttämölava ja vuonna 1972 piano.

Vanhan seurakuntatalon saliin mahtuu nykyisin 70 + 10 henkilöä pöytäpaikoille. Salin varustukseen kuuluu piano. Keittiö on modernisoitu ja sopii juhlien järjestelyihin. Salissa on ilmalämpöpumppu viihtyisyyden takaamiseksi.

osoite:
Kirkkotie 4