Kotikirkko

Pyhä kansa kulki vapautta kohti. Vastaan tuli meri. Kansan johtaja Mooses nosti sauvansa sen ylle. Vesi väistyi, maa tuli näkyviin. Kansa kulki eteen päin. Jumala teki   ihmeen. Kansa pelastui.

Pyhä pilvi

Jumala kulki kansansa mukana. Päivällä hän pilvenä suojasi auringon helteeltä, yöllä tulipatsaana valaisi kansaa. Ohjasi väen vapauteen.

Pyhä kaste

Meren läpi pääsy tulkittiin kasteeksi. Jumala pelasti kansansa. Rabbi Hillel opetti tästä, että kaikki piti kastaa. Hän oli Gamalielin isoisä. Tämä Paavalin opettaja. Niinpä apostoli  sanoo, että koko kansa sai kasteen meren ihmeessä.   
Paavali sanoo: 
Isämme vaelsivat kaikki pilven johdattamina
ja kulkivat meren poikki. 
Kaikki he saivat pilvessä ja meressä kasteen  

Pyhä  ateria

Kansa kulki autiomaan läpi. Se pohti mitä syödä. Jumala vastasi tekemällä ihmeen. Hän antoi heille mannaa ruuaksi. Ihme oli taivaan lahja, Jumalan teko. Hänen antinaan kutsuttiin hengelliseksi ruuaksi. Mannasta tuli Herran pyhän ehtoollisen esikuva. Alttarin anti on Jumalan lahja. Se liittää meidät ikuiseen elämään, koska Jumala on ikuinen.

Apostoli sanoo: 
Kaikki he söivät samaa hengellistä ruokaa
ja joivat samaa hengellistä juomaa.  
Edelleen hän jatkaa:
Eikö leipä, jonka me murramme, 
ole yhteys Kristuksen ruumiiseen? 
Leipä on yksi, ja niin mekin olemme yksi ruumis,
vaikka meitä on monta,
sillä tulemme kaikki osallisiksi tuosta yhdestä leivästä.

Kristus yhdistää. Hänessä me kuulumme  yhteen. Pyhä ateria liittää meidät Jumalaan, elämän antaajaan.

Siunattua leipäsunnuntaita!

Sunnuntain epistola: 1. Kor. 10:1-6
 

Matias Roto
Rovasti