Vesi on tärkeä osa meidän elämässä; emme pärjää ilman vettä

Kirjoittaja
Hartauden päiväys

Jerusalemin Felm-keskus osallistui tänä vuonna kolmatta kertaa Open House Jerusalem päiville. Näinä päivinä noin 130 Jerusalemilaista taloa aukaisee ovensa esitelläkseen talonsa historiaa tai toimintaa kaikkien tulla tutustumaan. Meidän keskukselle on tottakai lähes kaikkina (kuutena) päivänä viikossa kaikki tervetulleita tutustumaan ja olemaan, mutta osallistumalla tähän tapahtumaan saamme kivasti kaupunkilaisia kiinnostumaan toiminnastamme ja saamme edustaa Lälhetysseuran Lähi-idän käyntikorttia, Felm-keskusta.

Olimme suunnitelleet päivän siten, että hepreankielinen työntekijämme, piti tunnin välein keskuksen Shalhevetyah-kirkkosalissa historiallisen esitelmän keskuksesta. Historian jälkeen seuraa aluepäällikön katsaus tämän päivän työhön, niin, ja tilaisuus aloitettiin pastorin vetämällä tutulla rauhantoivotusyhteislaululla He veinu Shalom alehem, ja laululla ”Gadol Elohai” ”Suuri Jumalamme”. Ohjelma oli mitoitettu vajaan tunnin pituiseksi  ja toimi erittäin hyvin.

Keskuksen alatalon ollessa remontissa, vain ylätaloon pääsi tutustumaan samoin kuin keskuksen puutarhaan ja takapihan kappeliin. Yksi vieras tosin halusi päästä myös käymään katolla ja tokihan me senkin kokemuksen hänelle soimme.

Olin ohjeistanut vapaaehtoistyöntekijämme laittamaan ylätalon aulaan niin tapahtuman kuin myös Lähetysseuran Lähi-idän työn esitteitä esille. Kuten myös Kauneimmat Joululaulut esitteitä, joita lauletaan keskuksella joulukuun alussa. Lisäksi laitoimme vesikannuja ja kuppeja esitepöytälle. Ihmettelin, että kylläpäs paikallinen väestö osaa juoda tarpeeksi, kun kannuja saa koko ajan täyttää, kunnes kuulin yhdeltä kävijältä, että me olimme ainoa paikka, jossa on vettä tarjolla.

Miksi vesi on niin tärkeää?  Mitä vesi merkitsee minulle? Olemme asuneet Aasiassa, jossa veden  ajatelleen huuhtovan kaiken pahan pois. Heille, niin kuin meillekin vesi, on osa puhdistautumista. Tällä hetkellä asumme Lähi-idässä, jonka erämaassa asuva näkee kasvun ihmeen joka kerta sateen jälkeen. Veden avulla pienestä tulee suurta. Vesi kulkee osana koko elämäämme. Meille kristityille vesi merkitsee kasteen kautta saatua pelastusta. Kasteessa oikeastaan nämä kaksi maanosaa yhdistyvät: ihminen saa kaikki syntinsä anteeksi, vesi huuhtelee kaiken pahan pois ja uusi elämä voi alkaa. Kasvun ihme, jossa kaikki entinen on mennyt, jossa anteeksianto ja ilo ovat  läsnä.

Maria Paulasaari
Someron seurakunnan nimikkolähetti Jerusalemissa