Cinema Classics-elokuvamusiikkikonsertti Someron kirkossa 20.7. klo 19

Kirjoittaja Essi Torkkomäk… 29.06.2022 - 09:16:09

Meet me at the Movies, duo Olli-Pekka Tuomisalo, saksofoni ja Risto-Matti Marin, piano esiintyvät Someron kirkossa 20.7. kello 19 elokuvamusiikki teemalla.

Cinema Classics –konsertin ohjelma koostuu pääasiassa alkuperäisestä saksofonille sävelletystä elokuvamusiikista. Näistä kuuluisimpia ovat Waxmanin Oscar-palkittu musiikki vuoden 1951 elokuvasta A Place in the Sun, Herrmannin Taxi Driver ja Williamsin Catch me if You can. Lisänä ovat Tuomisalon 2 sarjaa kuvitteellisiin elokuviin.

Olli-Pekka Tuomisalo on esiintynyt eri sinfonia- ja puhallinorkesterien solistina yli 120 kertaa. Tuomisalo valmistui Sibelius-Akatemiasta musiikin tohtoriksi syksyllä 2009. Sibelius-Akatemian ensikonserttinsa hän piti vuonna 2002.

Tuomisalo on soittanut yhdessä pianotaiteilija Risto-Matti Marinin kanssa vuodesta 1998 lähtien. Samana vuonna hän perusti myös Akateemisen Saksofonikvartetin. Näiden sekä muutaman muun kokoonpanon kanssa Tuomisalo on kantaesittänyt lähes kaiken uuden suomalaisen saksofonimusiikin. Hänelle onkin omistettu lähes 100 teosta.

Orkesterimuusikkona Tuomisalo toimii säännöllisesti Helsingin Kaupunginorkesterin ja Radion Sinfoniaorkesterin riveissä. Hän on toiminut vuodesta 1995 lähtien avustajana myös Jean S –yhtyeen riveissä soittaen lähes 500 keikkaa.

Tohtorintutkintonsa kirjallisen työn Tuomisalo kirjoitti aiheesta Saksofoni suomalaisessa taidemusiikissa. Vuonna 2012 hän julkaisi Matti Rajulan elämä –nimisen kirjan tästä 1900-luvun alkupuolen merkittävimmästä suomalaisesta puhallinmuusikosta ja vuonna 2020 suomalaisen klarinetin- ja saksofoninsoiton historian kartoittavan kirjan Näkymättömät puurtajat.

Tuomisalolta on ilmestynyt saksofonistina 16 soololevyä.

Risto-Matti Marin "on vaivihkaa ja suurempaa meteliä itsestään pitämättä noussut pianistiemme terävimpään kärkeen" (Risto Nordell / SK 11.10.2019). Marinin soittama ohjelmisto ulottuu barokin ja klassisromanttisen kauden perusteoksista nykymusiikkiin, ja mukana on monia harvinaisuuksia mm. transkriptioiden genrestä. Marin valmistui kunniamaininnalla musiikin tohtoriksi Sibelius Akatemiasta vuonna 2010. Marin on tehnyt monia kansainvälistä huomiota saaneita soolopiano- ja kamarimusiikkilevyjä, sekä äänitteitä Yleisradiolle. Soolopianistina, solistina ja kamarimuusikkona (erityisesti saksofonisti Olli-Pekka Tuomisalon kanssa), Marin on kantaesittänyt lukuisia nykymusiikkiteoksia, joiden säveltäjiin on kuulunut suomalaisen nykymusiikin kärkinimiä. Viime vuosina Marin on tehnyt ensilevytyksiä suomalaisista pianoteoksista. Viimeisimmät kaksi soololevyä saivat vuorollaan Emma-ehdokkuudet parhaan klassisen albumin kategoriassa, ja "Hidden Treasures" valittiin lisäksi vuoden parhaisiin levyihin sekä Helsingin Sanomien että Music Finlandin listauksissa. Alkuvuodesta 2021 julkaistiin Marinin kolmastoista soololevy, viimeinen osa neliosaisesta kokonaislevytyksestä, joka kattaa kaikki Franz Lisztin sinfoniset runot hänen oppilaansa August Stradalin sovituksina.

Ohjelma 10€