Koronarajoitusten vaikutukset seurakunnan toimintaan 22.–31.12.2021

Kirjoittaja Lilli-Irmeli Hintsa 22.12.2021 - 12:20:49

Aluehallintoviraston päätös kieltää Varsinais-Suomessa kaikki sisätiloissa ja ulkotiloissa järjestettävät yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset ajalla 22.–31.12.2021.  Seurakunnissa tämä merkitsee yleisötilaisuuksien kuten konserttien, myyjäisten ja Kauneimpien Joululaulujen perumista. Sen sijaan kirkolliset toimitukset ja jumalanpalvelukset ovat uskonnon harjoitusta ja siten kirkon omilla päätöksillä säädeltyä toimintaa. Uskonnon harjoituksen kohtuullinen mahdollistaminen on oleellinen tekijä ihmisten jaksamisen ja henkisen kriisinkestävyyden turvaamisessa.

Turun arkkihiippakunnan tuomiokapituli ohjeistaa, että kirkollisissa toimituksissa (hautaan siunaaminen, avioliittoon vihkiminen ja kaste), jumalanpalveluksissa sekä jouluaaton ja uuden vuoden aaton hartauksissa käytettävään tilaan voidaan ottaa sisälle maksimissaan 1/3 tilan enimmäiskapasiteetista (Someron kirkossa 400 hlöä, Somerniemen kirkossa 150 hlöä ja siunauskappelissa 40 hlöä).

Seurakunta huolehtii järjestämiensä tilaisuuksien terveysturvallisuudesta. Tilaisuuksissa on vahva maskisuositus.