Varpaat savessa, siipien suojassa

>> Avaa virtuaaliset palvelumme tästä

YouTube-kanavallamme pääset osallistumaan livelähetyksiimme ja katsomaan tallenteita. Videot eivät ole tekstitettyjä.

Someron seurakunta järjestää Jaakontien ystävät ry:n kanssa polkupyöräpyhiinvaelluksen Rengosta Someron ja Marttilan kautta Turun tuomiokirkkoon. Matkanjohtaja toimii Kalle Elonheimo Jaakontien ystävät -yhdistyksestä. Someron seurakunnasta mukana järjestelyissä ja polkemassa on Lilli-Irmeli Hintsa.

Pyöräilypyhiinvaellus alkaa matkaan siunaamisella Rengon Pyhän Jaakobin kirkossa maanantaina 5.8. klo 13.30 ja päättyy keskiviikkona 7.8. iltapäivällä messuun Turun tuomiokirkossa. (Messu alkaa klo 14.)
Päivämatkat ovat 47-62 km, ja matkanopeus sovitetaan maaston ja osallistujien mukaan. Ensimmäinen yö nukutaan Letkun kyläkoululla ja toinen yö Marttilan seurakuntatalolla, joissa pitää olla oma makuualusta ja -pussi. Yöpymispaikoissa on mahdollista ladata sähköpyörä.

Ilmoittautuminen alkaa perjantaina 17.5. Someron seurakunnan nettisivujen kautta. Osallistujia voidaan ottaa enintään 20. Ilmoittautuminen päättyy 13.7.

Päiväkerhon syksyn ryhmiin ilmoittautuminen.

Voit osallistua messuun tämän livelähetyksen välityksellä

Messulaulut löytyvät tästä linkistä

Seurakunnan juhlalehti jaettiin jokaiseen kotiin 24.4.2024, poislukien ne joilla on mainoskielto. Voit lukea julkaisun myös täältä kotisivuilta tai noutaa oman kappaleesi kirkkoherranvirastosta.

Someron seurakunta juhlistaa 575 vuotista taivaltaan toukokuun ensimmäisenä viikonloppuna kolmipäiväisin juhlallisuuksin. Ensimmäinen kirjallinen merkintä seurakunnasta on vuonna 1449 kuningas Kaarle VIII Knuutinpoika Bonden kirjeessä 1.5., jossa hän myönsi kuninkaanpalvelija Kurt Svartelle verovapauden koukunalaan maata Hämeen läänin Someron pitäjän Pitkäjärven kylässä. Koska 575 vuotta sitten tiedettiin Tukholmassa asti, että Hämeessä oli Somero-niminen pitäjä, voidaan hyvällä syyllä olettaa, että historia venyy siitäkin pidemmälle. Nyt kuitenkin juhlitaan tämän kirjoitetun merkkipäivän kohdalla, niin kuin jo vuonna 1949 juhlittiin 500-vuotiasta seurakuntaa.

Someron seurakunnan järjestämä retki Lohjan Pyhän Laurin kirkkoon ja Kansan Raamattuseuran Vivamon toimintakeskukseen tiistaina 21.5.2024. Lähtö klo 10 torilta, kyytiin pääsee myös seurakuntakeskukselta ja Somerniemen seurakuntatalolta. Takaisin lähdetään klo 15.

Retken hinta on 25€, maksetaan käteisellä autossa (sis. bussimatkan, opastuksen kirkossa ja Vivamossa, lounaan ja kahvin Vivamossa).

Ilmoittaudu viestillä tai sähköpostilla viimeistään 2.5. Elinalle 044 7214031 elina.virtaperko@evl.fi tai Annelle 0447214026 anne.leppala@evl.fi . Kerro erityisruokavaliot/ruoka-aineallergiat ja mistä tulet kyytiin.

SWINGING WITH THE SAINTS konsertissa kuullaan puuvillapeltojen musiikkia, afro-amerikkalaisia spirituaaleja uusin sovituksin. Alunperin orjien työlauluina lauletut melodiat ovat laajasti tunnettuja ja niiden sanoma kestää aikaa. Tutut Raamatun kertomukset saivat musiikillisen muodon jonka oli tarkoitus rohkaista ja vahvistaa uskoa elämän vaikeuksien keskellä. Kansallisoopperassa uransa alttolaulajana tehnyt Tiina Sinkkonen tulkitsee lauluja sekä suomen-, että englanninkielellä yhdessä pianisti/kanttori Eric-Olof Söderströmin, kontrabasisti Patrik Latvalan ja rumpali Thomas Törnroosin kanssa.

Konserttiin on vapaa pääsy, ohjelman hinta 10 eur. Tervetuloa nauttimaan verevästä ja juurevasta musiikista.

Hiljaisen viikon ja pääsiäisen tapahtumat ovat luoneet myös paljon ajankohtaan sopivaa musiikkia. Yksi ajankohtaan sopivia klassisen musiikin "hittejä" on italialaisen Giovanni Battista Pergolesin (1710-1736) säveltämä teos Stabat Mater. Teos perustuu 1200-luvulta peräisin olevaan hymniin, mikä kertoo Marian kärsimyksestä poikansa ristin äärellä. Stabat mater on lyhenne sanoista “stabat mater dolorosa” (seisoi äiti tuskissaan). Tekstiä pidetään yhtenä vaikuttavimmista keskiaikaisista latinankielisistä runoista. Pergolesi sävelsi teoksen sopraano- ja alttosolisteille, jousille ja basso continuolle vuonna 1736. Teos valmistui vain muutama päivä ennen säveltäjän kuolemaa. Pergolesi menehtyi nuorena, vain 26 vuoden ikäisenä Pozzuolin luostarissa.

Tämä teos esitetään pitkäperjantaina 29.3. klo 15 Someron kirkossa. Teoksen esittää Turun vanhan musiikin soitinyhtye laulusolisteinaan sopraano Maikki Säikän sekä altto Sanna Kola.

Tiistaina 26.3. kello 17-19 seurakuntakeskuksella askartelua, leipomista, soittamista ja laulamista Martin musiikkikerhon kanssa sekä pääsiäishuone.

Tilaisuus sopii kaikenikäisille vauvasta vaariin.

Tervetuloa.

Seurakuntakeskuksen pääovista sisään ja astut pääsiäismaailmaan. Härkäläntie 1